سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیباترین ساعت های مچی الهام گرفته شده از مسابقات موتوراسپرت

زیباترین ساعت های مچی الهام گرفته شده از مسابقات

موتوراسپرت


زیباترین ساعت های مچی الهام گرفته شده از مسابقات موتوراسپرت

گره خوردن دنیای ساعت‌های مچی با خودرو شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی به واسطه استفاده از زمان به طور دقیق در مسابقات اتومبیلرانی این رابطه انکار نشدنی است. در ادامه 10 ساعت مچی زیبا از مسابقات موتور اسپرت الهام گرفته‌اند، معرفی می‌شود با زومیت همراه باشید.

تولید ساعت‌های مچی به زمان‌های خیلی دور، در حوالی قرن 16 میلادی برمی‌گردد. ساعت‌های مچی کنونی، از محبوبیت آن زمان برخوردار نیستند زیرا اغلب مردم برای اطلاع از زمان به گوشی هوشمند داخل جیب خود مراجعه می‌کنند. اولین ساعت مچی توسط یک افسر نظامی به مچ دست بسته شد که به اواخر قرن 19 برمی‌گردد. هماهنگی مانورهای مختلف در محیط نظامی، نیازمند استفاده از یک هماهنگ کننده واحد را داشت. در پی استفاده فراگیر ساعت‌های مچی به عنوان یک وسیله‌ی حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله موتوراسپرت، محبوبیت این وسیله در اواخر قرن بیستم افزایش پیدا کرد.

دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی و شرکت‌های ساعت‌سازی، سال‌ها است که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. برجسته‌ترین برندهای ساعت‌سازی، وظیفه زمان‌گیری و تامین بخشی از هزینه‌های مسابقات اتومبیلرانی را از سال 1960 برعهده داشته است. بدون شک، تگ هویر TAG Heuer یکی از شناخته‌شده‌ترین برند‌های ساعت در مسابقات اتومبیلرانی است؛ اما این شرکت در این عرصه تنها نیست. رابطه‌ی میان سازندگان ساعت و موتور اسپرت، به جمع‌آوری اشیاء ارزشمند و کلکسیونی در کنار خودروهای مسابقه‌ای و قدرتمند، نیز برمی‌گردد. معمولاً الهاماتی که سازندگان ساعت مچی از خودروهای مسابقه‌ای دریافت می‌کنند، در ساخت محصول نهایی تأثیر بالایی دارد. ساعت‌های کلاسیک رولکس دایتونا (Rolex Daytona) و تگ هویر کاررا (TAG Heuer Carrera) در سال 2013، تولد 50 سالگی خود را جشن گرفتند. این دستاورد بزرگ حاصل همکاری و رابطه‌ی مستقیم موتور اسپرت با سازندگان ساعت است.

در ادامه به معرفی 10 عدد از برترین و زیباترین ساعت‌های الهام گرفته شده از دنیای مسابقات موتور اسپرت می‌پردازیم.

MOTO Koure MK I

ساعت مچی

این ساعت توسط شرکت Motot Koure در استرالیا ساخته شده است. MK I مقرون به صرفه‌‌ترین ساعت‌ این لیست است. در طراحی این ساعت از خودروهای اسپرت مسابقه‌ای دهه‌های 60 و 70 میلادی الهام گرفته شده است؛ اما Motot Koure اعلام کرده از سری خودروی جاگوار MK نیز در طراحی این ساعت بهره گرفته شده است. بخش میانی ساعت از نمای داشبورد خودروهای مسابقه‌ای دهه‌ی 60 میلادی الهام گرفته است. دو عقربه به سبک قدیمی و صفحه‌ی پس‌زمینه‌ی آلومینیومی الماسی یا چرمی، یادآور خودروهای مسابقه‌ای قدیمی است.

بر خلاف دیگر ساعت‌های موجود در لیست ما، MK I دارای هشت ترکیب رنگی مختلف هماهنگ با بند و حرکت اتوماتیک یا کوارتزی عقربه‎ها است. جنس آن از فولاد ضد زنگ سری 40 است. ضخامت ساعت نیز 44 میلی‌متر برآورد می‌شود. هم‌چنین این ساعت ضد آب بوده و دکمه‌های فشاری تعبیه‌ شده در کنار آن نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. هر چند که طراحی MK I نسبت به ساعت‌های مدرن رقیب، ساده به نظر می‌رسد ولی ظاهر کلاسیک و ارزشمند دارد. مدل mecha quartz آن در خرده فروشی‌ها 351 دلار و نمونه‌ی اتوماتیک آن با قیمت 900 دلار به دست مصرف کننده می‌رسد.

Autodromo Group B Evoluzione

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

هنگامی که صحبت از ساعت‌های مقرون به صرفه پیش می‌آید، می‌بایست برند Autodromo را هم در نظر گرفت. این ساعت اتوماتیک، گروه B نام دارد که یادآور گروه B رالی در دهه 80 میلادی است. طراحی آن بسیار ساده و شکیل انجام شده به طوری که محفظه آن از تیتانیوم و فولاد زد زنگ ساخته شده است. مدل Miyota 9015 اتوماتیک دارای حرکات مکانیکی و بند پلاستیکی است ولی شرکت Autodromo مدل Group B Evoluzione را برای سال 2016 پیشنهاد می‌دهد. از این مدل تنها 200 عدد (به طور محدود)، مانند خودروهای Group B، تولید شده است. صفحه‌ی پس زمینه آن آبی است و بند آن به صورت سفارشی در رنگ‌های آبی تیره، آبی روشن و قرمز عرضه می‌شود. قیمت این ساعت مچی 1?100 دلار است که شامل یک محفظه نگه دارنده آلومینیومی دست ساز نیز می‌شود.

EDOX Chronorally

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

نگه دارنده رسمی زمان مسابقات رالی داکار، برند ایداکس (EDOX) است. این شرکت وسایل ورزشی متنوعی تولید می‌کند که از جمله آن‌ها کرنومتر با تِم رالی داکار است. اگر که یکی از طرفداران سفت و سخت موتوراسپرت هستید، این ساعت می‌تواند جزء هدایای کریسمسی باشد که بابانوئل باید به شما هدیه دهد. نه تنها محفظه تیتانیومی آن 48 میلی‌متر ضخامت دارد، بلکه صفحه پس زمینه آن نیز از جنس فیبر کربن بوده و دکمه‌ی آن هم آلومینیومی است. بند این ساعت مانند پروفیل لاستیک است که بدین ترتیب تمام اجزاء و ظرافت‌های به کار رفته در این ساعت مچی یاد آور مسابقات رالی داکار خواهد بود. قیمت این ساعت زیبا 1?875 دلار است.

Baume & Mercier Capeland Shebly Cobra 1936 Limited Edition

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

در صورتی که می‌خواهید بیشتر هزینه کنید و عاشق مسابقات اتومبیلرانی آمریکا هستید، برند Baume & Mercier گزینه‌ی مناسب شما است. این برند یکی از سازندگان لوکس سوئیسی است که با افتخار ساعت مچی خود را با الهاماتی از خودرو‌ی شلبی کبرا عرضه می‌کند. این ساعت مچی با همکاری Carroll Shelby در اوایل سال 2016 ساخته شده است. ظاهر Capeland Shebly Cobra 1936 Limited Edition از آخرین مدل خودروی کبرا و موفقیت‌های این خودرو در پیست مسابقه الهام گرفته است. دو نسخه از این ساعت مچی برای مشتریان در دسترس خواهد بود؛ نسخه‌ی اول دارای محفظه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ است که سطح آن با ساتن براق و در نهایت پرداخت کاری شده است. نسخه اول دارای بند سیاه با چرم کروکودیل و کنتراست جای دوخت سفید و زرد با قسمت‌ها لاستیکی است. نسخه دوم که نمونه‌ی کامل آن محسوب می‌شود، از پوشش سیاه رنگ ADLC بر روی محفظه فلزی خود بهره می‌برد و بند آن از جنس لاستیک مرغوب سیاه رنگ است که با مواد مورد استفاده در چرخ‌های خودروی مسابقه‌ای کبرا مشترک است. این ساعت مچی به قیمت 4?450 دلار به فروش می‌رسد.

TAG Heuer Carrera Calibre 36 Chronograph Flyback

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

برند تگ هویر (TAG Heuer) نیازی به معرفی ندارد، ولی ذکر این نکته حائز اهمیت است که ساعت‌های مچی این شرکت در میان رانندگان دهه 60 و 70 میلادی بسیار محبوب بوده است. این برند مشهور نگه‌دارنده زمان بیشتر مسابقات موتوراسپرت در 50 سال گذشته بوده است؛ بنابراین خیلی هم تعجب آور هم نیست که اغلب محصولاتش با مسابقات موتور اسپرت در ارتباط باشد. هنگامی که 911 Carrera جشن 50 سالگی خود را در سال 2013 برپا کرد، خودروساز آلمانی با شرکت TAG Heuer همکاری مشترکی برای تولید ساعت فوق العاده مجلل Porsche 911 با یکدیگر داشتند. نتیجه این همکاری ساعت Carrera Calibre 36 Chronograph Flyback بود که محصولی فوق‌العاده در رده‌ی کرنوگراف‌های میان‌رده است.

محفظه ساعت از جنس تیتانیوم پرداخت کاری شده به روش پاشش ماسه است، همچنین سطح آن با تیتانیوم کاربید سیاه رنگ پوشش‌دهی شده است. ضخامت ساعت مچی 43 میلی‌متر است. عقربه‌های این ساعت با جلوه‌ی اشعه خورشید طراحی شده است و پس‌زمینه‌ی مربوط به دقیقه و ثانیه شمار آن دارای سطح متفاوت پولیش شده می‌باشد. رنگ درب پشتی محفظه ساعت، یاقوت کبود تیره است. برچسب قیمت این ساعت نیز 8?900 دلار است.

BRM BT-12 46 Gulf

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

طرفداران مسابقات فرمول یک قطعا برند BRM را با تیم شرکت‌کننده‌ی این مسابقات در بازه‌ی سال‌های 1950 و 1977 که نام آن مخفف مسابقات اتومبیلرانی انگلیسی است، می‌شناسند. این تیم در سال 1962 نیز موفق به قهرمانی و کسب جام در این مسابقات شدند. البته باید بدانید که BRM یکی از برندهای سازنده‌ی کرنوگراف و ساعت مچی نیز است. بر خلاف دیگر سازندگان، کرنوگراف‌های سفارشی این شرکت با قابلیت تنظیمات سفارشی فراوان قابل برنامه‌ریزی است. در صورتی که ساعت وسط کنسول طراحی مفهومی DS E–Tense در نمایشگاه ژنو 2016 را به یاد داشته باشید، بد نیست بدانید شرکت BRM ساخت آن ساعت را بر عهده داشت.

اگر به ساعت‌های الهام گرفته شده از مسابقات اتومبیلرانی علاقه دارید، BT-12 Gulf قطعا یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های پیش‌روی شما خواهد بود. این ساعت که از خودروهای همین تیم در دهه 70 میلادی و پورشه 917، که استیو مک کویین (Steve McQueen) راننده آن در مسابقات Le Mans بود، الهام گرفته است. رنگ‌های نارنجی و آبی آن شباهت فراوانی به لوگوی Gulf دارد. رنگ‌های مذکور نیز بر روی بند این ساعت مچی وجود دارد که طبق گفته‌های BRM جنس آن همانند کمر بندهای ایمنی خودروهای مسابقه‌ای است. این ساعت مچی 9?550 دلار ارزش دارد.

Rolex Daytona

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

رولکس از دیگر سازندگان مطرح ساعت است که نیازی به تعریف و تمجید ندارد. نام این مدل از کلکسیون Cosmograph Daytona اقتباس شده است که در سال 1963 معرفی شد و مخصوص رانندگان حرفه‌ای طراحی شده بود. این ساعت در سال 2016، با محفظه‌ی از جنس استیل 904L با ضخامت 40 میلی‌متر و با رنگ مشکی در حاشیه‌ها بروزرسانی شد. دور ساعت Rolex Daytona یادآور خودروهای مدل‌های 60 میلادی است. این ساعت در برابر خوردگی، خش و اشعه UV مقاوم شده است. یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی ساعت زیبای رولکس، امکان اندازه‌گیری سرعت میانگین تا 400 کیلومتر بر ساعت است. خرید Rolex Daytona، به میزان 12?400 دلار هزینه خواهد داشت.

Blancpain L-Evolution Super Trofeo

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

مانند رولکس و TAG Heuer، برند Blancpain نیز در بسیاری از مسابقات موتوراسپرت شرکت داشته است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به Endurance، Sprint و ADAC GT Masters اشاره کرد. این شرکت سوئیسی هم‌چنین اسپانسر مسابقات Lamborghini Super Trofeo است؛ این مسابقات بین المللی که Lambo Cup نام دارد، تنها با حضور خودروی Huracan برگزار می‌شود.

L-Evolution Super Trofeo به مسابقات مذکور اشاره می‌کند و یکی از بهترین و گران قیمت‌‏ترین ساعت‌های موجود در این لیست است. علت آن هم به کارگیری مواد مورد استفاده در خودروهای لامبوگینی در این ساعت است. محفظه و صفحه پس‌زمینه‌ی این ساعت مچی از جنس فایبرکربن و بند آن از جنس چرم آلکانتارا (Alcantara) است. رگه‌هایی از رنگ قرمز در این ساعت دیده می‌شود و طراحی محفظه‌ی آن بسیار زیبا و نمای کلی آن بر روی دست شما مانند طراحی خودروهای لامبورگینی است. قیمت L-Evolution Super Trofeo به اندازه خودروی فورد فیستا یعنی 14?500 دلار است، با این تفاوت که هیچ گونه قطعه فایبرکربنی در هاچ‌بک فورد دیده نمی‌شود.

Graham Silverstone RS Endurance 24HR

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

عاملی که ساعت Graham Silverstone RS Endurance 24HR را در صدر جدول محبوب‌‌ترین‌ها قرار می‌دهد، وجود یکی از المان‌های مهم موتور اسپرت است، رد تایر بر روی بند لاستیکی این ساعت. علاوه بر این عقربه ثانیه شمار نیز مانند دیسک ترمز خودرو طراحی شده است. این ساعت مچی با دو کرنومتر موجود بر روی آن می‌تواند مسابقات 24 ساعته را نیز زمان سنجی کند. اغلب ساعت‌های مچی این قابلیت ویژه را ندارند. این قابلیت با دکمه قرمز رنگ که روبروی عدد چهار است فعال می‌شود. به طور حتم رانندگان حرفه‌ای از این ساعت برای مسابقات Le Mans استفاده نمی‌کنند چون‌که تکنولوژی‌های بر روی خودروشان بسیار کارآمد و پیشرفته هستند، ولی این دسته از قابلیت‌ها در ساعت مچی کاملاً منحصر به فرد است. این ساعت مچی 14?580 دلار قیمت دارد.

Chopard Superfast Chrono Porsche 919 Edition

ساعت مچی خاص موتوراسپرت

گران قیمت‌ترین ساعت مچی این لیست از آن برند مطرح سوئیسی Chopard است. Superfast Chrono رابطه‌ی نزدیکی با پورشه دارد، ولی شباهتی به TAG Heuer Carrera ندارد. این مدل به افتخار ساخت پورشه 919 هیبریدی که در مسابقات 24 ساعته Le Mans سال 2015 برنده شد، رونمایی شده است. قطر محفظه این ساعت 45 میلی‌متر است. لوگوی پورشه 919 نیز در کنار عدد 9 حک شده است و آرم Porsche Motorsport Official Timing Partner در پشت ساعت درج شده است. این ساعت در رنگ‌های سیاه، سفید و نقره‌ای با توجه به رنگ خودروهای مسابقه سال 2015 عرضه می‌شود. خطوط قرمز رنگ در آن نیز مانند نمای خودروی 919 هیبریدی است. ویژگی‌های دیگری همچون شیشه‌ی ضدخش و طرح رد تایر بر روی بند ساعت در این ساعت تعبیه ‌شده است. از نمونه‌ی استاندارد این ساعت مچی 919 عدد تولید شده است ولی شرکت Chopard تعداد 17 نمونه‌ی خاص را نیز به افتخار حضور این خودرو در مسابقات 24 ساعته Le Mans تولید کرده است. قیمت این ساعت 15?870 دلار تعیین شده است.

 

منبع :
https://www.zoomit.ir/2016/5/6/130274/top-10-coolest-motorsport-inspired-watches/